چارچوب Extreme Programming، مدیریت از مسیری سخت اما کارآمد! (قسمت 1)

تا به امروز در مورد روش‌های مدیریت پروژه زیاد نوشته ایم. روش‌های کن‌بن و اسکرام را بررسی کردیم و در مورد استفاده آن‌ها به صورت عملی توضیحاتی ارائه دادیم. همان‌طور که توضیح داده شد این روش‌ها برای تمامی کارها قابل استفاده و کاربردی هستند. امروز میخواهیم یک چارچوب چابک دیگر را معرفی کنیم که مخصوص پروژه‌های نرم‌افزاری بوده و با در نظرگرفتن چالش‌های آن‌ها به صورت خاص طراحی شده است.

(Extreme Programming (XP چارچوبی چابک برای توسعه نرم افزار است که هدف آن تولید نرم افزار با کیفیت بالاتر و کیفیت زندگی بالاتر برای تیم توسعه است.

XP اختصاصی ترین چارچوب‌های چابک در مورد روشهای مهندسی مناسب برای توسعه نرم افزار است.

چه زمانی می‌توان از xp استفاده کرد؟

زمانی از این چارچوب استفاده میکنیم که:

• نیازهای پروژه به صورت پویا تغییر می‌کند
• زمان پروژه ثابت است و با ریسک‌های استفاده از تکنولوژی جدید مواجهیم
• فناوری مورد استفاده شما امکان تست های عملکردی واحد و خودکار را فراهم می‌کند

ممکن است نتوانید از همه چارچوب xp استفاده کنید اما این بدین معنی نیست که این چارچوب را کنار بگذارید. در نظر داشته باشید که این روش تنها برای توسعه نرم‌افزار مناسب است و برخی از اقدامات آن به طور کلی به تنهایی در ساخت و تولید نرم‌افزار می‌تواند مفید باشد.

ارزشها

پنج ارزش XP عبارتند از: ارتباطات ، سادگی ، بازخورد ، شجاعت و احترام است که در زیر با جزئیات بیشتری شرح داده شده است.

ارتباطات

توسعه نرم افزار ذاتاً یک ورزش تیمی است که برای انتقال دانش از یک عضو تیم به سایر افراد تیم، به ارتباطات متکی است. XP بر اهمیت نوع مناسب ارتباطات – بحث چهره به چهره با کمک تخته سفید یا مکانیسم طراحی دیگر تأکید می کند.

سادگی

سادگی یعنی “ساده ترین چیزی که جواب می دهد چیست؟” هدف از این کار جلوگیری از اتلاف و انجام موارد کاملاً ضروری از جمله ساده نگه داشتن طراحی سیستم تا حد ممکن است تا نگهداری، پشتیبانی و تجدید نظر در آن آسان تر باشد. سادگی همچنین به معنای پرداختن به تنها نیازهایی است که شما در مورد آنها می‌دانید. سعی نکنید آینده را پیش بینی کنید.

بازخورد

از طریق بازخورد مداوم در مورد تلاش های قبلی خود، تیم ها می‌توانند زمینه های بهبود را شناسایی کرده و اقدامات خود را اصلاح کنند. بازخورد همچنین از طراحی ساده پشتیبانی می‌کند. تیم شما چیزی را ایجاد می‌کند، در مورد طراحی و اجرای آن بازخورد جمع می‌کند. سپس روند پیشرفت محصول را رو به جلو تنظیم می‌کند.

شجاعت

کنت بک شجاعت را به عنوان “اقدامی موثر در برابر ترس” تعریف کرد. (Extreme Programming توضیح داده شده در ص 20). این تعریف اولویت برای اقدام را بر اساس اصول دیگر نشان می‌دهد تا نتایج برای تیم مضر نباشد. شما برای طرح مسائل سازمانی که اثربخشی تیم شما را کاهش می‌دهد، به شجاعت نیاز دارید. شما برای جلوگیری از انجام کاری که موثر نیست و تلاش برای انجام کار دیگری، به شجاعت نیاز دارید. برای پذیرش و عمل به بازخورد نیاز به شجاعت دارید، حتی وقتی پذیرش آن دشوار باشد.

احترام

اعضای تیم شما برای برقراری ارتباط با یکدیگر، ارائه و پذیرش بازخوردی که موجب افتخار رابطه شما است، احترام یکدیگر را حفظ کرده و برای شناسایی طرح‌ها و راه‌حل های ساده با یکدیگر همکاری می‌کنند.

در قسمت بعدی این مقاله در مورد اقداماتی که در این روش صورت می‌پذیرد به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

درباره‌ی گلسا ماهیان

حتما ببینید

مدیریت به سبک استیو جابز، موفقیت سازمانی به سبک اپل

شاید اگر ده سال پیش نام ” استیو جابز” را جایی می‌­شنیدیم یا در موردش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *